6 Nisan 2012 Cuma / ATİLA KOÇER-Mali Hukuk Uzmanı

6111 Sayılı Kanunla İlgili Yeni DÜZENLEMELER ÖNERİLER.

13-02-2011 tarihli  6111 sayılı bazı alacakların yeniden   yapılandırılması, Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası; ile ilgili Kanun  başta Vergi Sigorta, kamu, kurum ve kuruluşlara olan borçların yapılandırılmasıyla ilgili 20-02-2011 tarihinde resmi gazetede yayınlanmış olup yaklaşık 5-5.5 milyon mükellef başvuruda bulunmuştur. Ancak daha sonra hem güncel Vergi borçları hem 6111 sayılı yasayla yapılandırılan taksitleri ödemekte zorlanmışlar bu tarih itibarıyla 1-1,5 milyon mükellef ödemelerini yapamamış olup haklarını kaybetmişlerdir. 6111 sayılı bazı alacakların yapılandırılması ile ilgili kanunda düzeltilmesi gereken bazı konular olduğunu 20/02/2012 Tarihinde yazmış olduğum makalemde dile getirerek  Kanunun  yeni bir tasarı ile düzenlenmesi ya’ da ek maddeler konularak bazı aksaklıkların giderilmesi ile ilgili düşüncelerimi belirtmiştim. Kısaca bunlar Mücbir Sebep halleri, Ödeme Güçlüğü Çeken yapılandırmaları iptal olan ve ortalama 1-1,5 milyon borçluyu ilgilendiren konularda ihtiva eden tespitlerimdi . Verilen tasarı metni Maliye Bakanlığı’nın da yapmış olduğu çalışmalar neticesinde hazırlanan çeşitli Vergi Kanunlarında değişiklik yapılmasını öngören Kanun Tasarısı Plan ve Bütçe Komisyonu tarafından kabul edilmiştir. Tasarı toplam 42 maddeden ibaret olup Bu tasarının 42.maddesinde  6111 Sayılı Kanuna yeni bir geçici madde eklenmesi öngörülmüştür bu madde  Geçici 19. Madde olup bu kanunun birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü kısımlarına göre yapılandırma başvurusunda bulunduğu halde bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ödenmesi gereken tutarları süresinde ödeyemeyerek Kanun Hükümlerini ihlal edenlere bu tutarları ödemeleri gerektiği tarihten itibaren kanunun 19. Maddesine göre belirlenen geç ödeme zammı ile birlikte bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden ayın başından itibaren dört ay içinde ödemeleri şartıyla kanundan yararlanma haklarını tekrar elde edecekleri belirtilmiştir.

Geçici 19. Maddenin içeriği ve kabul ediliş şekli 6111 Sayılı Kanunun19. maddesine eklenmiştir. Kapsamı şöyledir.

1-)          a-) Bu kanuna göre ödenmesi gereken taksitlerden; bir takvim yılında iki veya daha az taksitin, süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarının son taksiti izleyen ayın sonuna kadar, geciken her ay ve kesri için 6183 sayılı Kanunun 51. Maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte ödenmesi şartıyla bu Kanun hükümlerinden yararlanılır. Süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen taksitlerin belirtilen şekilde de ödenmemesi veya bir takvim yılında ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksin ödenmesi halinde matrah ve vergi artırımına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla bu Kanun hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilir. Bu hüküm her bir madde ve alacaklı idareler açısından taksitlendirilen alacaklar için ayrı ayrı uygulanır.

b-) Bu Kanunun 17. Maddesinin; onuncu fıkrasının (b) bendi, onsekiz, yirmibir,ve yirmiüçüncü fıkraları hükümlerine göre ödenmesi gereken taksitlerden birinin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde ödenmeyen veya eksin ödenen taksit tutarlarının bu fıkra hükümlerine göre izleyen taksit ile birlikte ödenmesi şartıyla bu Kanun hükümlerinden yararlanılır.

2-)Bu Kanunun 3. Maddesinin 9. Ve 14. Maddesinin üçüncü fıkralarında vadesiyle ödenmesi öngörülen alacakların veya taksit tutarlarının %10’unu aşmamak şartıyla 5 liraya (bu tutar dahil) kadar yapılmış eksik ödemeler için bu Kanun hükümleri ihlal edilmiş sayılmaz.

3-) Bu Kanunun 15. Ve 16. Maddeleri ile 17. Maddesinin yedinci fıkrası hariç olmak üzere bu Kanun kapsamına giren alacakların birinci fıkrada belirtilen şekilde tamamen ödenmemiş olması halinde, bu Kanunun 3. Maddesinin dokuzuncu fıkrası ve 14. Maddesinin üçüncü fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla borçlular ödedikleri tutarlar kadar bu Kanun hükümlerinden yararlanırlar. Şeklindedir

Aslında bana göre tasarıya eklenmesi gereken 6111 Sayılı Kanun ve 6183 Sayılı Kanunla ilgili önem arz eden birkaç konu daha bulunmaktadır. Nedir bunlar? 6111 Sayılı Kanun sadece bir borç yapılandırması değil özellikle, matrah artırımı, KDV artırımı, kasa ve stok hesapların düzenlenmesi ile ilgili fevkalade özellikleri içinde barındıran bir Kanundur Bu konular hem Yeni Türk Ticaret Kanunuyla alakalı, hemde yapılacak denetim ve incelemelerde büyük kolaylık ve imkan sağlayan faktörlerdir.

Bir önerimde; Kanundan faydalanma süresi içinde Ceza evlerinde tutuklu olanların yada ağır hasta olanların 6111 Sayılı Kanundan yararlanmak için ellerinde olmayan sebeplerden dolayı başvuruda bulamamış  olmaları Kanundan, faydalanamamaları ‘’ANAYASANIN’’ Eşitlik ve her vatandaşın yararlanma hakkı ilkelerine  aykırılık teşkil edeceğinden mutlaka bu konuyla ilgili bir hak tanınması 6111 Sayılı Kanunla ilgili  yeniden başvuru yaptırılması Kanunun öngördüğü şekilde yapılandırmalardan, borçlardan, matrah ve KDV arttırmalardan yararlandırılmasının gerekli olduğunu düşünmekteyim.

04/06/2012 / ATİLA KOÇER