14 Kasım 2011 Pazartesi / ATİLA KOÇER-Mali Hukuk Uzmanı

TARHİYAT ÖNCESİ UZLAŞMA

Yeni tarhiyat öncesi uzlaşma yönetmeliğine göre vergi incelemesi yapmaya yetkili olan tüm birimlerin yetkileri ve bu incelemeler sonucunda tarh edilecek vergi resim ve harçlar ile bunlarla ilişik olarak kesilecek vergi ziyaı cezası usulsüzlük cezası ve özel usulsüzlük cezalarının uygulanmasında bazı değişiklikler yapılmıştır. Bu değişiklikler 213 sayılı vergi usul kanununda yer alan tarhiyat öncesi uzlaşmaya ilişkin usul ve esaslar resmi gazetede yayınlanmıştır. İnceleme yapmaya yetkili olanlar kanunun 135. Maddesine göre belirlenmiş olup bu incelemeleri vergi müfettişleri, komisyonlar, grup başkanlıkları, vergi dairesi başkanlığı yapmakta olup gerek görüldüğü takdirde bölgesel komisyonların grup başkanlıklarınca belirlenen komisyon üyeleri tarafından inceleme yapma yetkisini kanunun 135. Maddesinden almıştır. Grup başkanlıklarında bulunan yerlerde yapılan vergi incelemeleri için uzlaşma komisyonu başkanlıkça belirlenen biri başkan olmak üzere üç Vergi Müfettişinden oluşacaktır. Vergi Müfettişlerini belirleme yetkisi gerek görüldüğü takdirde grup başkanlıklarına devredilecektir. İncelemeyi yapanlar bu maddeye göre uzlaşma komisyonlarına üye olamayacaktır. Nezdinde vergi incelemesi yapılan kimseler 9. Maddeye göre incelemenin başlangıcından inceleme ile ilgili son tutanağın düzenlenmesine kadar geçen süre içerisinde her zaman uzlaşma talebinde bulanabileceklerdir. İncelemenin sonuçlandığı tarihte tarh zaman aşımının sona ermesini üç aydan az bir zaman alması halinde mükellefe uzlaşma talebinde bulunup bulunmadığı sorulmayacak ve uzlaşma talebinde bulunmaya davet edilmeyecektir. Ayrıca 11. Maddeye göre harici bilgilere dayanarak mükelleflerin haber vermeden bilgisi dışında yapılacak vergi incelemelerinde incelemeyi yapan herhangi bir taahhüt altına girmeden gerek gördüğü takdirde mükellefi uzlaşmayı talep edebilir. Vergi incelemeleri sonucu uzlaşmaya konu tarh edilecek vergi ve kesilmesi ön görülen ceza miktarları incelemeyi yapanlar tarafından düzenlenecek bir rapor ile uzlaşma gününden en az 15 gün önce yetkili uzlaşma komisyonuna ve ilgilisine bildirilmelidir. Uzlaşma talebinin işleme konulabilmesi için incelemeyi yapanın mükellefin uzlaşma talebi ile birlikte mükellef hakkında düzenleyeceği inceleme raporunun yetkili uzlaşma komisyonuna intikal etmesi gerekmektedir. Uzlaşma esnasında mükellef isterse 3568 sayılı Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik kanununa göre kurulan meslek odalarından bir meslek mensubunu bulundurabilir. Bu kişiler uzlaşma görüşmelerinde sadece görüş açıklayabilir görüşmeler sonucunda düzenlenecek tutanağa imza atamazlar. Madde 16’ ya göre mükellefin uzlaşma komisyonun davetine icap etmemesi uzlaşmaya geldiği halde uzlaşma tutanağını imzalamaması veya bu tutanağı itirazı kayıtla imzalamak istemesi hallerinde uzlaşma temin edilememiş sayılacaktır. Ancak uzlaşma görüşmeleri sırasında mükellef kısmi uzlaşma talebinde bulunursa tutanağın açıklama bölümündeki inceleme raporuna göre eleştirilen matrah farklarını hangilerine uzlaşma talep ettiği ve uzlaşılan vergi ceza miktarları belirtilir. Uzlaşma konusu yapılan vergi ve cezalar uzlaşma baki olduğu takdirde uzlaşma tutanağı düzenlenir ve derhal ilgili vergi dairesine intikal ettirilir. Bu tutanak taahhuk fişi yerine geçeceğinden uzlaşma tutanağı vergi ve cezaları ödeme zamanlarından önce ilgiliye tebliğ edilmişse kanuni ödeme zamanlarında ödeme zamanları kısmen veya tamamen geçtikten sonra ilgiliye tebliğ edilmiş ise ödeme süreleri geçmiş olanlar uzlaşma tutanağının tebliğ tarihinden itibaren bir ay içerisinde ödenir. Uzlaşmaya girip kabul eden mükellefler herhangi bir şekilde bu tarihten sonra itiraz etme hakkına sahiptir ve dava açma hakları bulunmamaktadır.

İLKE DENETİM MALİHUKUK/ ATİLLA KOÇER