8 Haziran 2011 Çarşamba / ATİLA KOÇER-Mali Hukuk Uzmanı

YENİ TÜRK TİCARET KANUNU DÜZENLEMELERİ

KONU:        6111 Sayılı Kanuna Göre Yeni Türk Ticaret Kanununun Değerlendirilmesi

Cumhuriyet Tarihinin en kapsamlı Kamu alacak yapılandırılması olan 6111 Sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sağlık Sigortası Kanunu 20.02.2011 tarihi itibarıyla Yürürlüğe girmiştir. Kanunun bazı maddeleri Yeni Türk Ticaret Kanunun Yürürlüğe girmesiyle sorun olarak ortaya çıkacak işletme kayıtlarının, stok, kasa, ortaklar cari hesabının Kanun maddelerinden yararlanılarak Yeni Türk Ticaret Kanuna uyumlu hale gelmesini sağlamak amacındaydı.

Bunlar; İşletme de mevcut olduğu halde kayıtlarda yer almayan makine teçhizat, demirbaş ve emtiaları, kayıtlarda yer aldığı halde işletmede mevcut olmayan emtiaları kayıtlarda yer aldığı halde işletmede mevcut olmayan kasa mevcudu ile ortaklardan net alacakların beyan edilmek suretiyle yasal kayıtların gerçeğe uygun olmasını sağlamak imkânı getirmekteydi. Yeni Türk Ticaret Kanuna göre 01.01.2013 tarihinden itibaren Finansal tabloların Uluslararası Muhasebe Standartlarına uygun olması gerekmektedir. Kanunun 68-79 maddelerine göre her Tacir Ticari Faaliyetinin başında ve her Faaliyet dönemi sonunda açılış ve yıl sonu bilançolarının Türkiye Muhasebe Standartlarına uygun bir şekilde açık, anlaşılır ve doğru bir şekilde düzenlemek zorundadır. Açıkça Bilanço ve Gelir Tablosunun oluşturacağı Finansal Tabloda gelirler, giderlerin tümü varlıklar, borçlar, alacaklar herkesin görebileceği anlayabileceği şekilde düzenlenmelidir. Bu düzenlemeye uymayan ya da aykırı hareket edenler için 562. Maddeye göre 3 aydan 1 yıla kadar Adli Para Cezası uygulanacaktır. Konu bu derece hassas bu derece önem arz eden bir konudur. Konuyla ilgili daha önce 6111 sayılı Kanunda yer verilmiş ancak Yeni Türk Ticaret Kanunun yeterince tanıtımı yapılmadığından Kanun tam anlamıyla Ülkemiz genelinde anlaşılır bir hale gelmediğinden ya da 6111 sayılı Kanunla ortaya konulan bu düzeltme imkânın şartlarının ağır olması dolayısıyla istenilen düzeye veya hedefe ulaşmadığı da kaçınılmaz bir gerçektir. Kasa mevcutları için yapılan düzenlemede Beyan edilen Tutarlar üzerinden %3 oranında Vergi hesaplanması ve hesaplanacak Verginin 30.06.2011 tarihine kadar ödenmesi gerekmekteydi. Gerek 5811 sayılı Kanuna gerek 6111 sayılı Kanuna göre düzenleme yapan firmaların bir çoğu ödeme sıkıntılarıyla karşı karşıya kalmıştır.

Önerim: Eğer yeni bir kasa ve stok affı daha cazip ve ödeme kolaylığı şeklinde tasarlanarak Kanun haline getirilirse birçok Kişinin, Kuruluşun, Şirketin faydalanacağını kalan bu kısa süre içerisinde Yeni Türk Ticaret Kanununa göre kendi yapılandırılmalarını gözden geçireceğini tahmin etmekte olup bunun son derece gerekli olduğunu da düşünmekteyim. Unutulmama ki Yeni Türk Ticaret Kanunun getirdiği düzenlemelerden en önemli konularından biriside Finansal Tablolardır.

ATİLA KOÇER