2 Şubat 2012 Perşembe / ATİLA KOÇER-Mali Hukuk Uzmanı

6111 SAYILI KANUN MÜCBİR SEBEPLER

6111 sayılı kanun 13.02.2011 de kabul edilerek yürürlüğe girmiştir. Kanunun konusu bazı alacakların yapılandırılmasıyla ile ilgilidir. Kanunun büyük bir ödeme kolaylığı getirdiği açıktır. Ancak aksayan sıkıntı yaratan yönleride bulunmaktadır. Örneğin; EPDK alacakları kanun kapsamasında dâhil edilmemiştir. Ayrıca yeni tahakkuk  eden Vergi borçları da ödenmediği takdirde yapılandırma iptal edilecektir. Mücbir sebep halleri de  6111 sayılı kanunda kabul edilmemektedir. Kanuna başvurusunu yapmış bir kaç taksitini ödemiş daha sonra bir trafik kazası yaparak ceza evine girmiş 4 ay tutuklu kalan bir mükellefin taksitlerinin iradesi dışında ödeyememesinden dolayı yapılandırılması iptal edilmiştir. Gelir İdaresi Başkanlığına bu konuyla ilgili sayısız başvurular olduğu bilinmektedir. Açıkçası neden? Hangi sebeplere dayanılarak mücbir sebep halleri geçersiz sayılmıştır. Kanaatimce;  6111 sayılı kanuna  mücbir sebep halleri dâhil edilmeli,  iradesi ve elinde olmayan nedenlerden dolayı taksitlerini süresinde ödeyemeyenlere yeni bir ödeme planı yapılmalıdır. Mücbir sebep halleri bir sorumluluğun beyanın taahhüdün süresinde istem dışında yerine getirilmemesi halleridir. Bu istem dışı haller Hastalık, Tutukluluk, İflas, Ölüm, Doğal afetler, Büyük ekonomik krizler, Halk ayaklanmaları şeklindedir. Hukukun hemen hemen tüm dallarında niteliğine göre mücbir sebepler uygulanabilir. Mücbir sebeplerden dolayı meydana gelen olaylar da  sorumluluk ve kusurdan söz etmek mümkün değildir. Sorumluluğu kaldırıcı veya ileri bir tarihe atıcı sebep hallerini ispatlandırılması sonucu gerekli işlemlerin  yapılması gerekmektedir. Vergi Usul Kanununda da Türk Hukuk sisteminde mücbir sebeplerin çeşitleri sınırlandırılmıştır. Ancak değişen ekonomik şarlar bazı farklı sonuçlar ortaya çıkmaktadır. Vergi Usul Kanununda ağır kaza, ağır hastalık, tutukluluk, su basması, yangın,  deprem vb. afetlerle kişinin iradesi dışında vukua gelen gaybubetler mücbir sebep hali olarak değerlendirmiştir. Gaybubet bulunmayan yok olan anlamındadır. Ancak kanunda bu sebeple ilgili anlaşılır bir açıklama bulunmamaktadır. 213 sayılı Vergi Usul Kanunu 13.maddede ve 15.maddede mücbir sebep halleri açıklanmıştır buna göre mücbir sebep hali ortadan kalkıncaya kadar sürelerin işlemeyeceği , tarh zaman aşımının işlenmeyen süre kadar uzayacağı şeklindedir.

6111 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YAPILANDIRILMASIYLA İLGİLİ KANUN KAPSAMINDA BİR DEĞİŞİKLİK YAPILARAK MÜCBİR SEBEP HALLERİNİNDE DÂHİL EDİLMESİNİN GEREKTİGİ İNANCINDAYIM.